Translation of Sha la la ~Ayakashi Night~ from Kekkaishi by Saeka Uura

Sha la la la la la …
Sha la la la la la…
Sha la la la la la…

Being called by an evil forest, tonight is showtime as well (demon NIGHT)
If given strength, anyone can rampage as much as they want (staying up late to FIGHT)
Can you blow away your hesitation and face it? Yeah

I will protect you (no matter what)
I will protect you only (that’s enough for me)
I say bye bye to everyday life, filled with nothing but tears

Sha la la la la la…
Sha la la la la la…
Sha la la la la la…

I have words in my heart I want to send to you (secret ROMANCE)
In front of me is someone whom I don’t want to disappear (mysterious DISTANCE)
I can’t stand to see someone hurt anymore Yeah

I wanna be your knight (I want to become strong)
I wanna be your light (much more than now)
one day, we’ll exchange 100% smiles with each other

Let this body be exposed to the endless rain
What could you do?
What could change? After so long a time

I will protect you (no matter what)
I will protect you only (that’s enough for me)

There is no solution (not anywhere)
We can only live in this world (in this world always)
I say bye bye to the everyday life blaming me

Sha la la la la la…
Sha la la la la la …
Sha la la la la la…

Advertisements

Kebaikan Coklat

Coklat selama ini dianggap sebagai makanan junk yang tidak mempunyai nilai pemakanan malah boleh memudaratkan kesihatan badan. Oleh yang demikian, kajian-kajian telah dijalankan bagi mendapatkan fakta sebenar. Hasil daripada kajian-kajian tersebut telah membukitkan beberapa kenyataan berkaitan kebaikan dan khasiat coklat.

Coklat bukan sahaja sejenis makanan yang berkhasiat tetapi juga menyumbang kepada pemakanan yang seimbang berdasarkan kepada asas pemakanan berikut:-

  • Lemak merupakan 35% pengambilan tenaga secara purata
  • Protein kira-kira 15% daripada pengambilan tenaga
  • Karbohidrat kira-kira 50% daripada pengambilan tenaga

Maka coklat boleh menyumbangkan:-

  • 15% Lemak
  • 6% Protein
  • 17% Karbohidrat
  • 15% Tenaga
  • ++ Vitamin dan Mineral yang diperlukan

Lemak koko dalam coklat mengandungi 38.2% asid oleik iaitu sejenis asid lemak tidak tepu yang berperanan merendahkan paras kolesterol di dalam darah.

Sementara asid sterik iaitu asid lemak tepu yang terkandung di dalam lemak koko pula mempunyai kesan neutral terhadap paras kolesterol.

Melalui kajian yang dijalankan didapati bahawa coklat mengandungi bahan anti-kerosakan gigi seperti tannin, kasein dan asid oksalik.

Tannin ialah sejenis bahan yang menghalang pembiakan bakteria yang akan membentuk plak dan asid di dalam mulut. Asid yang terhasil daripada proses pemecahan makanan oleh bakteria merupakan punca kerosakan gigi.Plak adalah sisa-sisa makanan yang melekat pada gigi akibat tindakan bakteria.

Kasein di dalam coklat sus pula bertindak mengurangkan kerosakan gigi dengan menghalang pertumbuhan plak dan seterusnya mengurangkan pengeluaran asid.

Kasein juga membantu dalam pertumbuhan gigi.

Asid oksalik merencatkan pengeluaran enzim bakteria dan seterusnya menghalang pengeluaran asid.

Lemak kok yang merupakan bahan asas di dalam coklat mempunyai ciri-ciri kecairan yang membolehkan ia mudah cair di dalam mulut. Pertumbuhan plak gigi terhalang kerana coklat tidak tersimpan lama di dalam mulut.

Coklat dan serbuk koko mengandungi phenol sejenis bahan kimia yang membantu mengurangkan risiko sakit jantung. Phenol bertindank dengan menghalang lemak seperti zat di dalam aliran darah daripada teroksida dan menyumbat arteri.

Coklat mengandungi nilai tenaga yang tinggi dalam bentuk mudah dan padat. Oleh itu, ia amat sesuai dijadikan makanan gantian semasa menjalankan aktiviti luar seperti mengembara, mengikuti ekspedisi pendakian, bersukan serta aktiviti-aktiviti rekreasi yang lain. Coklat merupakan bekalan makanan mudah yang boleh dimakan bila-bila masa dan di mana jua.

Sejumlah besar koko yang dinikmati dalam bentuk coklat, lazat rasanya dan mengandungi kebaikan semula jadi. Secara perbandingan, sekeping coklat susu mengandungi lebih kandungan protein berbanding dengan sebiji pisang, sebatang lobak merah, sebiji oren, sebiji epal atau sejumlah kismis dengan berat yang sama. Kajian telah membuktikan bahawa coklat mengandungi khasiat makanan yang seimbang.

Sumber: Chocolate: Facts On Health and Nutrition For Educators dan Health Professionals, Chocolate Manufacturers Association of the U.S.A

Maafkan daku…

For my debat alam sekitar team, maafkan daku x dapek nak turun padang (walaupun hati menjerit nak turun jugak) atas sebab2 yang x dapat dielakkan. Tangan aku pun masih berbalut, kepala dan mata pun masih lebam2 lagik, maaf x dapat sokong korg time sgenting2 time ini.

Sekalung aprisiasi dan penghargaan buat bebudak debat UTeM dan senior2 yang gigih menjalankan aktiviti dan misi kelab dengan jayanya untuk debat persahabatan dgn UPM (thanks to Ammar too) dan program yang akan dtg iaitu Debat Alam Sekitar 2009. (TQ 4 Abg Awang atas support masa terlantar kat hospital).

Sepanjang saya terlantar x lupa juga saya ucapkan terima kasih kpd kakak2 dan abang2 yang dah diakui hati saya sbg sedara mara saya, sahabat2 seperjuangan kerana membantu saya dalam aspek sokongan fizikal dan moral korang sumer. Perhatian dan sokongan korang semua amat dihargai.

Kwn2 kelas pun sama. Jgn bimbang sangat dgn saya ni. Skang saya dah okeh dah. Cuma nota2 penting tu jgn lupa passkan ye kepada saya, hehehe.

Maaf kerana membuat semua bimbang tentang saya. Malang tidak berbau, tiba2 berlaku kejadian yang tidak diduga ini. Terima kasih kepada semua sahabat yang sudi menjadi keluarga saya di Melaka, berkongsi suka dan duka bersama. Maaf kpd tuan punya motosikal atas kerosakan motosikal yang kritikal, daripada terpaksa memperbaiki motosikal, sehingga kepada ‘memandikan membasuh bahagian motosikal yang terkena kotoran yang menyakitkan mangsa kemalangan.

Semester Baru…

Hari ini saya bakal memulakan semester baru. Azam yang selalu disematkan dalam hati ialah hari ini lebih baik daripada hari sebelumnya, insyaallah…