Pendebat kena bertenang & kelakar?

Aku sudah lama cari teknik nak mengkelakarkan diri sendiri tanpa perlu dibuat-buat, sebab suka ataupun tidak, pendebat yang kelakar sebenarnya lebih banyak menarik minat dan perhatian hakim dan penonton, suasana kram atau tegang ni akan terkurang atau terlerai sedikit demi sedikit. Hari ini semasa latihan, aku rasa dapat ilham daripada Tuhan untuk mempraktikkan lawak atau humor yang aku rasa dah mengurang stress aku sendiri semasa berdebat. Seronok juga buat kelakar ni kan? Keyakinan pun meningkat…. Cuma, latihan perlu dikerapkan untuk menajamkan skil dalam pelbagai teknik bidasan untuk memperkemaskan daya penyampaian dan bangkangan aku ini. Entah bila dapat aku berdebat dengan bagus kan? Hanya masa atau mungkin gelak besar coach dan penonton akan menentukan….

2 Respons

  1. tahniah.. satu perkara perlu diingatkan..
    pendebat ada saje yang dilahirkan tapi seorang pendebat terbaik slalunye dibentuk..
    gudluc..

    syoda : Betul! betul! betul!… (bak kata upin ipin). Beberapa pendebat terbaik pun dah membuktikannya… Terima kasih daun keladi…

  2. wat lawak memang best. lg best kalo kita wat lawak tanpa niat. haha… yang penting x melibatkan diri sendiri…….. buat diri sendiri jd bahan lawak…patutnyer kene elak la (tp rase mcm aku da slalu wat ..secara x sengaja jugak.. hihik)😉

    syoda :-kadang – kadang, aku pun tak paham kenapa dipandang lawak….

Tinggalkan Jawapan

